Zoetermeer, 20 januari 2017 – Heden morgen is in Berlijn de Grüne Woche geopend. Tot en met 29 januari toont de Nederlandse tuinbouwsector haar vele facetten van duurzaamheid in combinatie met smaakvolle producten aan de duizenden bezoekers van deze internationale tentoonstelling. Een aantal telersorganisaties, aangesloten bij GroentenFruit Huis, toont hier welke smaakvolle producten ze in huis heeft. De combinatie duurzaamheid en smaak speelt in op actuele consumentenbehoefte. Consumenten krijgen de gelegenheid te proeven en hun mening te geven over de Hollandse kasgroenten.
Zojuist proostte de Duitse landminister met staatssecretaris Van Dam op de gezondheid met een tomatensmoothie, bereid met de tomaten van Harvest House, één van de telersverenigingen die de komende tien dagen aanwezig is op de Grüne Woche.
De Nederlandse inzending is te herkennen aan de minikas met daarin levende tomaten- en paprikaplanten. Middels twee VR brillen kunnen de bezoekers een kijken nemen in de kas, alsof ze er midden in staan. Marjolijn Sonnema, Directeur Agro en Natuur bij het ministerie van EZ , nam vanmorgen het voortouw door kort na de opening met behulp van een VR bril een kijkje in de kas te nemen. Door de brillen tussen de planten te hangen krijgen bezoekers niet alleen een 360 graden beeld van een Hollandse kas, maar ervaren ze tevens de geur van tomaten- en paprikaplanten.
Weinig water en natuurlijke bestrijders
Nederlandse kasgroenten onderscheiden zich door hun beperkte gebruik van water per kilo geoogst product en er wordt maximaal gebruik gemaakt van natuurlijke bestrijding. Dat is de boodschap die de Duitse consumenten meekrijgen tijdens de Grüne Woche . Om consumenten te overtuigen van de goede smaak van Hollandse producten, kan er worden geproefd. Niet alleen in de stand van de gezamenlijke telersverenigingen, maar ook op het centrale plein waar Van der Valk kookt met Hollandse producten.
DPA realiseert namens de Nederlandse telersverenigingen een inzending op de Grüne Woche. Een aantal telersverenigingen zal naar Berlijn afreizen om de bezoekers kennis te laten maken met duurzaam geteelde en smaakvolle producten. Dit zijn: Harvest House, ZON, Coöperatie Door, Van Nature, Red Star en Koppert Cress.
GroentenFruit Huis staat voor de belangen van zijn bedrijven die actief zijn in de afzet van groenten en fruit en is een bron van inspiratie. De totale omzet van de groente- en fruitsector in Nederland bedraagt € 13 miljard. De leden van GroentenFruit Huis vertegenwoordigen ongeveer tachtig procent van deze omzet.