Afgelopen jaar heeft de omzet van aardappelen, groente en fruit bij supermarkt de grens van 4 miljard euro doorbroken. In CHAIN Magazine gaat Edwin Vels van FMCG opleidingen in op de groei van de AGF markt. Vels: “Dit jaar is de verkoop omzet van AGF voor het eerst meer dan 4 miljard Euro.” In week 27 is deze mijlpaal bereikt. Het gaat om het jaar voorafgaand aan week 27. Vels baseert zich op cijfers van dataverzamelaar Nielsen. In het jaar voorafgaande aan week 27 was de AGF omzet via de supermarkten. 4,2 miljard euro. T.o.v. de periode eerder eindigend in week 32, is dit een groei van 7,2%. De groei van aardappelen, groente en fruit sluit aan bij de toegenomen aandacht voor gezonde voeding maar staat niet op zichzelf. Het aanbod van aardappelen, groente en fruit neemt toe met veel variëteiten en product variëteiten gericht op vele doelgroepen. De energie in de Nederlandse AGF keten is er één van aanpakken en reageren op marktontwikkelingen. De groeicijfers tonen aan dat aardappelen, groente en fruit tegemoet komen aan de behoeftes van de moderne consument.
Food totaal Vers | Food Totaal | ||
Mat-1 | Mat | % ontw. | |
13 periodes voorafgaand aan wk 29 | 13 periodes voorafgaand aan wk 40 | ||
Totaal Vers | 15.405 | 15.825 | 2,7% |
AGF | 3.920 | 4.203 | 7,2% |
Aardappelen | 377 | 424 | 12,4% |
Tafelaardappelen | 226 | 276 | 21,8% |
Koelvers | 151 | 148 | -1,9% |
Groenten | 1.971 | 2.090 | 6,0% |
Onbewerkte groenten | 1.276 | 1.360 | 6,5% |
Bewerkte groenten | 694 | 730 | 5,1% |
Fruit | 1.582 | 1.690 | 7,5% |
MAT = wk 40 2016 | |||
Moving annual total = voortschrijdend jaarlijks totaal | |||
Bron: Nielsen Nederland. |