Wordt het AGF-schap uit handen gegeven?

Cactus prikkelen

Er is een verandering gaande in het AGF-schap. Naast groente en fruit, vinden we hier ook steeds meer producten om de maaltijd compleet te maken, zoals sausjes bij de wokgroenten, en een bloemkoolsausje bij de bloemkool. De Unilevers en Nestlé’s van deze wereld creëren op deze manier hun eigen stukje schapruimte. Wat betekent dat voor de AGF-sector?

 

Stelling: Unilever neemt het AGF-schap over

 

Tekst: Monique Ooms

 

Jolanda Nooijen, directeur tuinbouwbedrijf Compliment

‘Je laat de sla niet weg omdat de croutons zo lekker zijn’

“Dat Unilever het AGF-schap gaat overnemen, zie ik echt nog niet gebeuren. Ik denk eerder dat er meer schapruimte ontstaat op de AGF-afdeling omdat er, met de sausjes erbij, meer producten worden aangeboden. De introductie van sausjes en dergelijke zal de AGF-producten zeker niet verdringen. Je laat immers niet de sla in je maaltijd weg omdat de croutons zo lekker zijn. De Unilevers van deze wereld hebben de telers simpelweg nodig om hun eigen producten in combinatie met die van de AGF-sector te kunnen verkopen. Wij zijn groentetelers, wij zijn geen sauzenmakers. Andersom is Unilever geen groenteteler. Als we nou allemaal doen waar we goed in zijn, maken we samen dat AGF-schap hartstikke sterk. Daar geloof ik wel in. Ik zie het dan ook vooral als een opsteker voor onze sector dat Unilever en anderen daarbij willen aansluiten. Kennelijk valt hier iets te verdienen. Wat ik overigens wel merk in onze eigen winkel met streekproducten, is dat de consument nog nauwelijks weet hoe hij een verse saus maakt. Dan leg ik uit hoe ze dat kunnen doen, met verse producten uit de streek, zonder zakjes, en dan gaan ze helemaal blij de deur uit. Wat mij betreft, zouden we dat veel meer moeten stimuleren.”

 

Harm-Jan Eikelenboom, manager Marketing & Communicatie, The Greenery

‘We moeten consumenten helpen’

“Ik ben het niet eens met de stelling, van een overname van het schap is wat mij betreft geen sprake. Wel worden we als sector uitgedaagd om breder te denken dan alleen onze eigen producten. Door de toevoeging in de vorm van een mix of saus bieden we een extra hulpmiddel voor de consument. Ik zie deze ontwikkeling dan ook als een kans. Om de consumptie van groente en fruit te verhogen, moeten we consumenten helpen. Die willen wel meer groente en fruit eten, maar het lukt ze niet. Daarom zijn ze voortdurend op zoek naar inspiratie, verrassende recepten en handige hulpmiddelen. Door samen te werken met partijen als Unilever kunnen we onze producten combineren met een mix of sausje en zo die toevoeging geven die de consument net dat zetje geeft om een gerecht te maken waar ze normaal niet voor zouden kiezen. Zo breiden ze hun smaakpallet steeds verder uit en ontdekken ze hoeveel variatie er mogelijk is. Bij een samenwerking is het voor ons overigens wel van belang dat de toevoeging een gezonde samenstelling heeft. Wij werken al samen met fabrikanten van kruidenmixen en/of sausjes. Zo hebben we bijvoorbeeld een aspergepakket met aspergesaus op de markt gebracht, kruidenolies bij onze grillgroente en een appeltaartpakket. Verder ontwikkelen wij complete maaltijdpakketten, handige verpakkingen, vernieuwende recepten, nieuwe toepassingsmogelijkheden en andere gebruiksmomenten. Daarnaast informeren we via ons platform www.verseoogst.nl over herkomst en gebruik, en inspireren we met verrassende recepten.”

In CHAIN Magazine staan meer reacties op deze stelling