De laatste jaren is het aandeel van biologische agf-producten in de supermarkt steeds belangrijker geworden. De consument is er inmiddels aan gewend dat hij – naast gangbaar – ook voor biologische groente en fruit kan kiezen. Samen met het aanbod, is ook de kwaliteit gegroeid. Dat brengt ons op de stelling:
‘Biologische producten moeten worden geïntegreerd in de productcategorieën in het winkelschap en niet als afdeling biologisch worden gepositioneerd.’
Hein Wolff, directeur coöperatie Nautilus Organic: ‘Integreren maakt product minder herkenbaar’
Ik ben het niet eens met de stelling. Als je biologische producten integreert in het schap worden ze minder herkenbaar, het biologische aspect dreigt dan te verwateren. In een apart schap komen biologische producten beter tot hun recht, kun je ze sterker profileren en meer aandacht geven. Feit is wel dat het biologische aandeel op de agf-afdeling sterk groeit, maar het is nog altijd maar zo’n vijf procent van het totaal.
Gerjan Snippe, directeur Biobrass: ‘De winkelformule is bepalend’
Je ziet steeds meer dat supermarkten gangbare en biologische producten naast elkaar leggen in het winkelschap. Elke supermarktketen gaat daar anders mee om, daarin zijn de doelgroep en de winkelformule bepalend. Wat ik vooral belangrijk vind is dat voor de consument duidelijk is waar hij wat kan vinden. Door biologisch en gangbaar naast elkaar te leggen, kan de consument de producten goed met elkaar vergelijken, in prijs en kwaliteit en op basis daarvan zijn keuze maken. Hij hoeft niet bewust naar de biohoek te lopen. Voor de consument die uit zichzelf niet aan bio denkt, is integratie dus juist beter, zo komt hij de biologische producten vanzelf tegen.
De Uitgebreide versie van de rubriek prikkelen is te lezen in CHAIN Magazine. Wordt lid om niets te missen.