Afstand tot consument moet kleiner

Door Ulko Stoll / 4 oktober 2017
Afstand

Onlangs sprak CHAIN Magazine Rob Morren van ABN AMRO. Morren is sectorspecialist en is betrokken bij de ontwikkeling van de ketenvisie op de AGF sector die ABN AMRO onlangs heeft gepubliceerd.
 
Buitenshuis foodmarkt stijgt snel
Als een echte bankier baseert Morren zich op cijfers maar Morren koppelt deze wel aan kwalitatieve interpretaties. En juist de combinatie van cijfers en kwalitatief oordeel maakt duidelijk welke veranderingen er zijn. Naast de verschuiving van discount naar kwaliteit in Duitsland is er in Nederland een verschuiving van binnenshuis naar buitenshuis. De food markt in Nederland is in totaal 56 miljard en die bestedingen groeien. 1/3 van de totale foodmarkt, 18 miljard, besteedt de consument buitenshuis en dit aandeel groeit al twee jaar harder dan de binnenshuis food markt. Deze groei zal de komende jaren stevig doorzetten doordat de ‘hybride’ consument vaker en op verschillende plekken haar eten koopt. Er zit vooral groei in consumptie binnen 1 á 2 uur na aankoop .Met andere woorden de buitenhuishoudelijke markt is niet zomaar een deel van de markt maar zowel in volume als groei misschien wel het meest aantrekkelijke segment in de food markt. Daarvan kunnen leveranciers profiteren door verassende producten, kookgemak en inspiratie te brengen naar de professionele keuken. Die professionele keuken bevindt zich ook steeds vaker op de supermarktvloer.
 
 
Mentale afstand
“De mentale afstand tot voeding moet kleiner” aldus Morren. Daarmee bedoelt hij dat niet zozeer de fysieke afstand tot productie een belangrijk aankoop argument is, maar vooral de zichtbaarheid van de herkomst. Voor de bewuste consument is het duidelijk dat in Nederland geen Kiwi’s groeien. Maar het moet wel duidelijk zijn waar ze vandaan komen. De zichtbaarheid met een foto van de telers waar diverse supermarkten op dit moment gebruik van maken, maakt de herkomst tastbaar. Daarmee wordt de mentale afstand tot een product als Kiwi uit Nieuw Zeeland beperkt. De consument zoekt vertrouwen en vindt dat in herkenbaarheid van een teler. In theorie moet hij de teler kunnen bezoeken.
 
In CHAIN Magazine van juli 2017 staat een uitgebreid interview met Rob Morren.