Prikkelen: tijd voor transparantie in het appelschap

Door Ulko Stoll / 20 februari 2018

 Het aanbod in het appelschap is breed en wisselt per seizoen. Dat is op zich niet verkeerd, de vraag is echter hoe herkenbaar en overzichtelijk het appelschap met al die variatie nog is voor de consument. Kun je uit zes meter appels nog wel een goede keuze maken? Misschien is het tijd voor vernieuwing. Vier schakels in de keten reageren op de stelling:
 
Het appelschap is vol, het is tijd voor vernieuwd aanbod.
 
Tekst: Monique Ooms
 
Erik Kieftenburg, in- en verkoper Fruit Noordholland bv
‘Upgraden wat er nu al is’
“Ik ben het niet eens met de stelling. Het aanbod van Nederlandse appels is zeer gevarieerd, ze zijn bovendien goed van smaak en lang houdbaar. Jonagold, Elstar, Junami en Kanzi, dat zijn echt super appels. Wat dat betreft, hoeven we niet zo nodig te vernieuwen. Ik denk niet dat het aanbod te breed is. Het is juist fijn dat er voor elke smaak een goede appel is, van zuur tot zoet. Om richting te geven aan vernieuwing, zou het goed zijn als veredelaars en kwekers samen om tafel gaan om zo tot een concept te komen dat daadwerkelijk een aanvulling is in de markt. Zit de consument erop te wachten? Dat is eigenlijk nooit zo. Totdat jij met iets nieuws komt waar nog niemand anders aan gedacht heeft. Denk aan de Tasty Tom in de tomaten. Zo kun je met vernieuwing de vraag stimuleren. In het perenschap moet de consument het al jaren doen met de Conference. Een prima peer, maar de consument wil zo nu en dan iets anders proeven. Verder vraagt de promotie om een centralere aanpak, dat gebeurt nu te gesnipperd, waardoor het nauwelijks effect heeft. Daar valt nog winst te behalen.”
 
Philip Smits, directeur Inova Fruit
‘Ideale segmentatie bestaat niet’
“Dit blijft een interessante vraagstelling, ik heb me er samen met Marleen Stegeman, die de marketing doet voor Inova Fruit, weer eens over gebogen. Wij hebben het appelschap al vaak geanalyseerd en onze conclusie is: de ideale segmentatie bestaat niet. Het is meer een kwestie van combineren op basis van prijs, marge voor de retailer, smaak, kleur, gebruik en verwerking. De retailer deelt zijn schappen het liefst in naar marge. Veelal liggen artikelen met de meeste marge breed en op grijpniveau in het schap. Als marge een ondergeschikte rol krijgt, kijken we vaak hoe andere sectoren het aanpakken. Bij brood wordt bijvoorbeeld soort bij soort gelegd, kaas wordt vaak van jong naar oud gepresenteerd, vleeswaren naar soort en groente veelal op basis van gebruik en verwerking, dus voorgesneden groente bij elkaar, bladgroente bij elkaar, koolsoorten bij koolsoorten. In het buitenland pakken ze dat anders aan. Daar wordt het schap aantrekkelijker gemaakt met speciale producten of productpresentaties, verpakkingen spelen een steeds belangrijkere rol, en de versuitstraling krijgt veel aandacht, bijvoorbeeld met behulp van waterbestuivers. Wij zijn ervan overtuigd dat aantrekkelijkheid van het schap een grote rol speelt bij het triggeren van de consument.