Het nieuwe media platform FoodMakers was afgelopen jaar veel te zien op RTL4. Vanaf juni afgelopen jaar vertelde FoodMakers wekelijks verhalen van over de hele wereld, waarbij ‘van Boer tot Bord’ het centrale thema was. “Dit thema, wat verhalen vanuit de gehele keten in beeld brengt, was en is voor veel mensen een reden om te kijken naar dit mediaplatform”, zegt een bevlogen Gerben Ras, Channel Director bij DutchChannels, de bedenker van FoodMakers.
Echte verhaal
“De afgelopen maanden hebben in het kader gestaan van veel uitgebreide gesprekken met de sector en de overheid. Wat wij wilden benadrukken is dat de gemiddelde Nederlander ‘echt’ geïnteresseerd is in het verhaal achter en over ons voedsel. In de westelijke samenleving is er al jaren een proces gaande van gezonder en bewust eten. Dit valt natuurlijk direct samen met hoe dit voedsel wordt geproduceerd. Het echte verhaal achter de productie van ‘ons’ voedsel, wat we samen met de agrifood sector kunnen vertellen aan de consument, is belangrijk en misschien wel onmisbaar in deze tijd van mediahypes en fakenieuws. Niet alleen als voorlichting over hoe de sector omgaat met de productie, maar ook wat er wordt gedaan aan innovatie om dit op een verantwoorde en milieubewuste manier te blijven doen naar de toekomst toe. Dit is een verhaal wat vertelt moet worden en waar de consument erg veel interesse in heeft.
Voortrekkersrol
Wat wij opmerkelijk vonden was het gebrek aan interesse hiervoor vanuit de traditionele organisaties en bedrijven in de sector. De kansen liggen hier namelijk voor het oprapen om door middel van innovaties op het gebied van duurzaamheid, ecologie, vernieuwende producten en het promoten van gezond en bewust eten. Kansen die de gehele sector de aandacht te geven die deze verdient en in een positief daglicht plaatst. Als je kijkt naar de innovaties binnen de Nederlandse sectoren land- en tuinbouw, visserij, veeteelt en biotech, staat Nederland op nummer één in de wereld. Dat betekent niet alleen mogelijkheden op het gebied van voorlichting aan en interesse vanuit de consument, maar ook bijvoorbeeld exportmogelijkheden van deze innovaties naar het buitenland. Al onze content zal namelijk in fase twee van Foodmakers worden vertaald en wereldwijd worden ingezet om deze sectoren te promoten. Het viel ons daarom tegen dat van alle gesprekken die we hebben gevoerd, er slechts een aantal bedrijven en organisaties geïnteresseerd waren in het vervullen van een voortrekkersrol op dit gebied. Klaarblijkelijk is een multi-channel Video On Demand platform voor de gewone Nederlander over het verhaal achter en over de Agrifood Sector voor veel betrokken partijen op dit moment nog een brug te ver. Echter de gesprekken gaan door en steeds meer bedrijven zijn op de hoogte van Foodmakers en geïnteresseerd om ‘met ons’ de kracht achter de boodschap die wij verkondigen te verspreiden en de mogelijkheden te benutten. Een groot communicatiebureau die gericht is op de Agrifood sector ondersteunt ons en helpt de game changers van de Nederlandse Agrifoodsector te selecteren. Daar zijn we echt heel blij mee.”
Ras benadrukt vervolgens de focus van FoodMakers, “Die zal liggen op de ‘kracht van het internet’. Verenig die mensen die actief willen bijdragen aan een positieve ontwikkeling van de Agrifood sector en dat verhaal willen delen.”
Foodmakers.tv