Verpakking is noodzakelijk voor de logistiek van groente en fruit en tegelijkertijd is er een maatschappelijke beweging die aanstuurt op minder verpakking. Het kan niet anders dan de AGF-branche moet daar een antwoord op hebben. Verpakking is niet alleen noodzakelijk vanuit het logistieke perspectief maar ook omdat het steeds belangrijker wordt om te communiceren. En dat kan heel efficiënt via de verpakking. Een verpakking die past bij de uitstraling is belangrijk en voor AGF producten geldt dit nog sterker. Immers iedereen is er wel van overtuigd dat AGF gezond is en milieuonvriendelijke verpakkingen passen niet bij het image dat de AGF sector wil uitstralen.
Innoveren
De noodzaak tot het gebruik van verpakkingen verplicht de sector ook om verpakkingen te innoveren. Dat kan op verschillende manieren. Een voorbeeld is de overschakeling van gedekselde aardbeien naar aardbeienverpakking met een topseal. Overschakeling voor de hele Albert Heijn keten betekent een besparing van 300 ton plastic. Een besparing die mogelijk is door innovatief denken en gebruik maken van nieuwe verpakkingsmogelijkheden.
Maar ook gebruik maken van herbruikbare verpakkingen bieden mogelijkheden. Inmiddels zijn er mooie producten die op basis van zetmeel en cellulose plastic achtige verpakking maken die zeer goed in de AGF kan worden gebruikt.
Kwaliteit
Een andere functie van verpakking is de verlenging van de houdbaarheid. Blijkbaar is de consument wel bekend met het feit dat brood vers blijft in de verpakking maar is de AGF sector niet in staat om duidelijk te maken dat verpakking zorgt voor een beter en verser product. Dat zal er voor een deel mee te maken hebben dat de diversiteit in verpakkingen in de AGF veel groter is dan voor brood maar de AGF sector is tot nu toe niet in staat om duidelijk te maken dat verpakking niet alleen functioneel is, maar ook onderdeel van de kwaliteit van het product.
De consument zoekt naar milieuvriendelijke verpakking en tegelijkertijd is er ook oog voor tegengaan van voedselverspilling. Er lijkt ruimte te zijn voor concept waarbij het product en de verpakking een integraal geheel vormt. Dit concept voldoet uiteraard aan duurzaamheidscriteria en is uit zichzelf een communicatie middel. Dat betekent dat er tegen de maatschappelijk sentimenten in waarschijnlijk meer verpakkingen zullen komen.
Meer weten over verpakken? Kom naar ondernemen in de tuinbouw over verpakken.