Een lening van 190.000 in ruil voor een volle boodschappentas

Door Ulko Stoll / 31 mei 2017

BIDDINGHUIZEN – Waarom zou je voor een lening nog naar de bank gaan? Er zijn veel betere alternatieven, ontdekten Peter van IJzendoorn en Lambertus Zijlstra van biologische webwinkel Hofweb uit Biddinghuizen afgelopen dinsdag.

In ruil voor een volle boodschappentas haalden zij via een zogenaamde customer funding binnen 26-uur een bedrag van op €190.000,- . Hofweb deed dat zonder tussenkomst van een crowdfundingplatform of andere partijen. Zij hebben hun klanten rechtstreeks via een email benaderd om geld te lenen.

Daarnaast vroegen van IJzendoorn en Zijlstra om in hun bedrijf te investeren door een Facebookvideo die in korte tijd 3000 keer werd bekeken en ook 61 keer werd gedeeld.

Overrompeld door het succes
‘Wij zijn compleet overrompeld door de positieve reacties van klanten die in ons willen investeren’, aldus Zijlstra. Van IJzendoorn en hij hadden niet verwacht dat ze zo veel reacties zouden krijgen in zo’n korte tijd. En ook het verzamelde bedrag overtreft alle verwachtingen. Het doel was om minimaal €75.000 op te halen. ‘En dat is ons al binnen 19 uur al gelukt, terwijl we onszelf daarvoor dertig dagen als doel hadden gesteld ’, aldus Van IJzendoorn

Rendement in levensmiddelen of keiharde pegels
‘We vragen een minimale investering van 250 euro. Maar na sluiting blijkt de gemiddelde investering ruim 2000 euro te zijn. In ruil daarvoor krijgen de investeerders hun rendement uitbetaald in boodschappen of, als ze dat liever willen, in keiharde pegels’, zegt Zijlstra.

Hofweb gebruikt de lening om verder te kunnen groeien in Nederland. Zo willen zij het bezorggebied uitbreiden naar heel Nederland en meer mensen bereiken met hun boodschappen.

Een eerlijk product in ruil voor een eerlijke prijs
De biologische winkel wil boeren een eerlijke prijs bieden en tegelijk voor zorgen dat de consument een eerlijk product krijgt. Zij vinden het belangrijk om te proberen het voedsellandschap weer te laten bloeien.

‘Nu kunnen nog meer biologische boeren hun producten voor een eerlijke prijs verkopen. En dat is een voorwaarde om voedsel te produceren zonder verliezers. Wij willen het landschap voor mens, dier en milieu weer laten bloeien’, zegt Zijlstra.

Award Beste Webwinkel 2017
De customer funding campagne is niet het enige succes dit jaar. In januari ontving Hofweb ook al de prijs voor beste biologische webwinkel van Nederland.

Op https://investeren.hofweb.nl/ is te zien of de webwinkel het eindbedrag van 190.000 euro inmiddels heeft gehaald.