AGF Trendcafé: creatieve invulling helpt bij verhogen groenteconsumptie

Door Ulko Stoll / 19 juli 2017

De mei bijeenkomst van AGF-Trendcafé stond in het teken van groenteverkoop in de horeca en hoe dit kan worden gestimuleerd. De leden bezochten de Fenix Food Factory in Rotterdam. Deze trendy spot op Katendrecht in Rotterdam herbergt elf ondernemers met een gezamenlijke liefde voor eten en ambacht en is gevestigd in een oude havenloods.

Deze ondernemers vinden elkaar in een culinaire broeiplaats waarbij zowel gegeten kan worden als eten kan worden gekocht voor thuisbereiding. Vers is het uitgangspunt. Daar past agf uiteraard goed bij. De aanpak van Fenix Food Factory leunt vooral op ‘verrassen’ en ‘voedsel van dichtbij’. Daarbij is creativiteit leidend en is het een mooi voorbeeld van blurring – een combinatie van boodschappen doen en eten buitenshuis. Daarbij lopen verschillende winkel- en verkoopconcepten door elkaar. De Fenix Food Factory koppelt eten ter plaatse aan de aankoop van datzelfde eten voor thuis. Mooie creatieve vondst is een plank die een vervanging is van een bord. Met deze plank gaat de consument langs de verschillende leveranciers om de plank te vullen met eten van het moment. Een creatieve invulling van zelfbediening.

 

Culturele rijkdom ontwikkelen

Niet ver van Rotterdam heeft Antoinette Wijffels een creatieve invulling gegeven aan de oude lijm- en gelatinefabriek in Delft, nu bekend als Lijm & Cultuur uit Delft. De visie van mede oprichter Antoinette Wijffels is dat culturele rijkdom altijd gekoppeld is aan succesvolle samenlevingen. “Lijm & Cultuur geeft ruimte om die culturele rijkdom te ontwikkelen.” Goed voorbeeld daarvan is kok Bas Hoog. Hij kookt in het bij Lijm & Cultuur behorende restaurant en verzorgt tevens de catering voor diverse evenementen die bij Lijm & Cultuur plaatsvinden. Hoog heeft ruime ervaring in professionele toprestaurants, maar zocht vernieuwing in koken. Bij Lijm & Cultuur geeft hij invulling aan regionaal eten waarbij hij niets weggooit. Zelfs de baard van de prei gebruikt hij als gedroogde garnering op maaltijden. Hoog blijft daarbij heel dicht bij zichzelf. “Producten die ik niet lekker of interessant vind, staan niet op de kaart.”

 

Groenteconsumptie neemt toe

Er is creativiteit nodig om groente spannend te maken. Maar als dat lukt, komt er vanzelf ruimte voor een hogere groenteconsumptie. Erik van Bommel van de Stichting Variatie in de Keuken was initiatiefnemer van een onderzoek naar de vervanging van vlees door groenten in restaurants. “Tijdens een proef is bij een aantal restaurants de hoeveelheid groenten verhoogd en de hoeveelheid vlees verlaagd met als resultaat een tevreden consument. Uit het onderzoek bleek dat een verdubbeling van de hoeveelheid groenten op het bord en een verlaging van vlees of vis met 12,5 procent leidt tot 31 procent meer consumptie van groenten bij een gelijke klanttevredenheid.

 

De conclusie mag getrokken worden dat meer aanbod van groente leidt tot een hogere consumptie. Gebruik maken van een creatieve invulling die aansluit bij huidige trends, zal ook de variatie van het groente-aanbod doen toenemen. De zoektocht naar verhoging van de groenteconsumptie tijdens deze bijeenkomst van AGF-Trendcafé biedt aanknopingspunten. Een out of the box benadering zal zeker helpen om invulling te geven aan de wens om meer groenten te consumeren.

Meer weten of lid worden  http://www.agftrendcafe.nl