Ze liggen een korte periode in het schap van de supermarkt en de groenteboer en dan zijn ze weer verdwenen: seizoensproducten. Juist die beperkte beschikbaarheid maakt ze zo aantrekkelijk. Maar, is dat op zichzelf voldoende om de aandacht van de consument te trekken? Wat is de rol van promotie? En investeren we daar wel voldoende in? Dat brengt ons op de stelling:
‘De AGF-sector maakt te weinig werk van de promotie van seizoensproducten’
Drees Peter van den Bosch, directeur Willem & Drees
‘We zouden de seizoenen moeten vieren’
“Via onze online winkel verkopen wij maaltijdboxen gevuld met producten van Nederlandse biologische kwekers. We vormen een coöperatie met boeren en burgers en houden ons nadrukkelijk bezig met seizoensproducten. Dus wij bieden aan wat op dat moment wordt geteeld in ons land. In de winter zitten er geen verse tomaten in de box, maar bijvoorbeeld tomaten uit blik. Zo blijft het aanbod gevarieerd. Met de stelling ben ik het eens. Wat mij opvalt, is dat retailers over het algemeen mooie reclameblaadjes uitbrengen waarin het seizoensproduct opvallend wordt aangeboden, al dan niet met een Hollands vlaggetje. Vervolgens kom je in de winkel en vind je dat nergens terug. Als je niet naar buiten kijkt, heb je geen idee welk seizoen het op dat moment is. Het aanbod is jaarrond hetzelfde.
Wilma van den Oever, communicatiemanager GroentenFruit Huis
‘We moeten álle groenten en fruit promoten’
“GroentenFruithuis behartigt de belangen van handelsbedrijven en telersverenigingen in de groente- en fruitsector. Wij willen een bron zijn van kennis en inspiratie. Op het gebied van Voeding & Gezondheid, één van onze thema’s, doen we dat onder meer via de website www.veggipedia.nl, Hier geven we informatie over groente en fruit en recepten. Via de campagne ‘Ga voor kleur’, onderdeel van het Nationaal Actieplan Groenten & Fruit, zetten we elke week een ander product in de schijnwerpers. Dit is een samenwerking tussen de sector en het ministerie van EZ. Niet alleen de seizoensproducten moeten namelijk worden gepromoot, maar alle groenten en fruit. Mede om die reden kan ik me niet vinden in de stelling. Daar komt bij: voor een aantal seizoensproducten wordt al goed promotie gemaakt.
Monique Ooms
In CHAIN Magazine van juli 2017 de uitgebreide meningen en ook de mening van Anton van Garderen en Wil Teeuwen.