‘Het kan stukken beter’
Ze liggen een korte periode in het schap van de supermarkt en de groenteboer en dan zijn ze weer verdwenen: seizoensproducten. Juist die beperkte beschikbaarheid maakt ze zo aantrekkelijk. Maar, is dat op zichzelf voldoende om de aandacht van de consument te trekken? Wat is de rol van promotie? En investeren we daar wel voldoende in? Dat brengt ons op de stelling:
De AGF-sector maakt te weinig werk van de promotie van seizoensproducten
Anton van Garderen, mededirecteur Servicestation Zachtfruit, Schalkwijk
‘Promotie is nu te versnipperd’
“Ons bedrijf is gespecialiseerd in het telen, verpakken, sorteren en koelen van zachtfruit. Dat doen wij voor onze eigen kwekerij en voor negen andere telers die wij met onze service ontzorgen. Wij richten ons specifiek op bramen, frambozen, bessen en aardbeien. Na het wegvallen van het Productschap Tuinbouw hebben we dat nog niet goed weten op te pakken met elkaar. Ik zie wel dat er op allerlei niveaus acties worden ondernomen om daar verandering in te brengen. Zo is The Greenery vanuit het productfonds met een stand aanwezig op de Libelle Zomerweek waar wij ons zachtfruit promoten. Ook vanuit LTO en NFO worden acties ondernomen om telers bij elkaar te brengen en gezamenlijk promotieactiviteiten te ontwikkelen. Maar, op dit moment gebeurt er nog te weinig en is het nog veel te versnipperd. Dat is jammer, want als je de krachten bundelt, komt het allemaal veel sterker over. Bovendien is er nu geen eenduidig verhaal. We laten kansen liggen.”
Will Teeuwen, directeur-eigenaar Teboza
‘AGF-sector heeft promotie júist nodig’
“Ons familiebedrijf houdt zich al ruim zeventig jaar bezig met de teelt en vermarkting van asperges. Asperge is een seizoensproduct bij uitstek en wij merken dat dit een extra lading geeft. Consumenten associëren asperges met speciaal, feestelijk, gezellig en exclusief. Dat is mooi, maar het betekent niet dat het product zichzelf verkoopt en wij achterover kunnen leunen. Integendeel. Als we naar de hele AGF-sector kijken, kunnen we concluderen dat men niet gewend is om veel geld uit te geven aan promotie. Telers kopen wel een dure machine of een nieuwe trekker, maar ze denken er niet aan om budget te reserveren voor reclame en marketing. Terwijl deze sector bepaald niet uitblinkt in riante marges. Het is te makkelijk om die verantwoordelijkheid bij de koper neer te leggen: als producent ben jij verantwoordelijk voor je eigen product. Natuurlijk hebben we niet dezelfde budgetten te besteden als de multinationals, maar wij hebben wel een sterke troef in handen. Onze producten dragen namelijk bij aan de gezondheid. Die claim moeten we beter benutten.”
In CHAIN Magazine meer reacties in de rubriek prikkelen.