Tijdens de juni bijeenkomst van AGF Trendcafé hebben de leden een bezoek gebracht aan het hoofdkantoor en het DC van Jan Linders in het Limburgse Bergen. Voorafgaand is de nieuw ingerichte winkel van Jan Linders in Groesbeek gezocht. Deze nieuwe winkel was ook de aanleiding voor het bezoek van Jan Linders. Jan Linders heeft een sterke focus op vers en juist de vertaling van die focus in de nieuwe winkelinrichting wekte nieuwsgierigheid.
Ruimtelijk
De AGF afdeling in Groesbeek viel op door de ruimtelijke, open inrichting. Opvallend was een een eenduidige ‘cleane’ inrichting van het groenteschap. Dat liet zich onder ander zien in de integratie van het koelmeubel voor zachtfruit in de rest van het groenteschap i.p.v. een afzonderlijk koelmeubel te plaatsen. De lokale verbondenheid toonde zich in een uitgebreid schap met asperges en wat Jan Linders slim doet is de combinatie maken met andere maaltijdcomponenten. Aandacht voor de regio en voor regionale herkomst zit in de genen van Jan Linders. Dat wijst ook de pay off uit: Het voordeel van het zuiden.
Regionale verbondenheid
De verankering in de regio komt naar voren in unieke streekproducten die vers van lokale leveranciers worden betrokken. Ook de aanbiedingen zijn relevant voor Zuidoost Nederland dat uit zich in de aandacht voor asperges in de Groesbeekse winkel. Versmanager Daan van der Beek gaat op het hoofdkantoor uitgebreid in lokale sperziebonen teler die levert aan Jan Linders.
Jan Linders heeft een sterke focus op vers waarbij ze op brood en gebak zeer sterk scoren. Daar toont zich de regionale verbondenheid met een breed aanbod van Limburgse vlaai. De groei van Jan Linders voor de komende jaren wordt gefocust op vers. Daarvoor wordt gewerkt aan product ontwikkeling en innovatie maar ook aan prijsattractiviteit.
Kinderen stimuleren
Jan Linders spreekt de ambitie uit om kinderen te stimuleren om meer groenten en fruit te laten eten. Dat wordt ook daadwerkelijk in praktijk gebracht door korting te geven aan scholen. Ook belonen van goed gedrag met knuffels en hebbedingen gebaseerd op groenten en fruit zit in de aanpak van Jan Linders. Daarbij wordt ook actief gecommuniceerd bijvoorbeeld dat tomaten de rode beschermfactor is tegen verbranding.
Pro-actieve houding
Van de leveranciers wordt een pro-actieve houding verwacht Daarbij moet de retail en in het bijzonder Jan Linders begrepen worden. De invulling daarvan is een denkpatroon vanuit de consument en niet vanuit het product. Het ontwikkelen van een gezamenlijk onderscheidend voordeel maakt de leverancier tot partner.
De regionale verbondenheid is niet een vanzelfsprekendheid. Een productassortiment en gerichte acties op lokale gewoonten en gebruiken zijn noodzakelijk om de voorkeurspositie van de consument te verdienen. Jan Linders laat zien dat deze aanpak zorgt voor gedragenheid in de omgeving.