Allemaal aan de milieukeur… of niet?

Door Ulko Stoll / 20 december 2017

 Het thema duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor AGF-producten. Zo hebben supermarktketens Aldi en Jumbo aangekondigd dat zij per 1 januari 2020 al hun Nederlandse AGF-producten onder een milieukeurcertificaat willen aanbieden. Geeft zo’n certificaat echt zekerheid over de milieudruk? Of is het een schijnzekerheid en een middel om verantwoording af te kopen naar de samenleving?
De stelling: Milieukeurcertificering biedt onderscheidend vermogen.
Jolanda Nooijen, algemeen directeur Compliment BV
‘Door de lat lager te leggen, wordt de waarde van het certificaat uitgehold’
“Op dit moment ben ik het met de stelling eens. Wij beschikken met ons tuinbouwbedrijf al enkele jaren over het milieukeurcertificaat en daar hebben wij flink ons best voor moeten doen, zowel qua bedrijfsvoering als qua mindset. Het moet iets van jezelf zijn, het gaat verder dan simpelweg feiten en cijfers in een boekje noteren. Wij hebben onze visie hierop herschreven. Je moet erin geloven en het moet op alle niveaus doorgevoerd zijn. Dat is bij ons gelukt en we zitten nu in een goede flow. Daarmee heeft het voor ons echt meerwaarde. Inmiddels heb ik begrepen door geluiden uit de markt dat ze de eisen voor het milieukeurcertificaat naar beneden willen bijstellen zodat het voor meer bedrijven haalbaar wordt. Door de lat lager te leggen, wordt de waarde van het certificaat uitgehold. Het niveau zou juist verder omhoog moeten gaan zodat je in duurzaamheid kunt blijven ontwikkelen.
 
Kim Keijzer, consument
‘Hoe echt is het keurmerk?’
“Als ik groente en fruit koop bij de supermarkt let ik er nauwelijks op of er een keurmerk aan hangt, wel of het biologisch is. Ik heb sterke twijfels over de oprechtheid van keurmerken, zeker als je de uitzendingen van bijvoorbeeld consumentenprogramma Radar volgt over de zin en onzin van deze keurmerken. Producenten kunnen het logo bijna kopen. Dan ga je je vanzelf afvragen hoezeer je kunt vertrouwen op de verschillende keurmerken en waar ze voor staan. Ik begrijp de motivatie van ondernemers wel om eraan mee te werken, maar voor mij als consument is ondoorzichtelijk wat de betekenis en de waarde ervan is. Is er bij de totstandkoming van de eisen een (consumenten)organisatie betrokken geweest? En waar kan ik als consument betrouwbare informatie vinden over het keurmerk? Als de communicatie over het keurmerk goed gebeurt en betrouwbaar is, zou ik daar zeker op letten. Ik vind duurzaamheid namelijk wel heel belangrijk.
 
Een uitgebreide versie van deze rubriek staat in CHAIN Magazine van december 2017.
Wordt lid om niets te missen.