Disruptie in marktonderzoek voor AGF

Door Ulko Stoll / 26 november 2017
Roamler

Als er in de winkel een actie is, dan wordt er drie keer zo veel verkocht als normaal. In de agf sector zijn dit soort kengetallen bekend en de logistiek wordt gepland op basis van dit soort verkoopcijfers. Door de werkwijze van Roamler wordt het mogelijk gemaakt om op winkel niveau de efficiëntie van acties te meten en bij te sturen. En niet achteraf maar tijdens de actie. CHAIN Magazine is op bezoek bij Christiaan Rijnhout van Roamler.
 
Mogelijkheden voor agf
Rijnhout heeft een uitgebreide historie in de agf en ziet zeker ook voor de agf mogelijkheden voor een dienst als Roamler. “De agf sector zit vol emotie en omdat Nederland klein is, gaat de hele agf keten er van uit dat de markt in Nederland wel bekend is. Men reageert op gevoel. Terwijl er met diensten van Roamler juist cijfers kunnen worden gecreëerd om dit gevoel te onderbouwen of te ontkrachten.” “Inzicht in herkomst van product op het moment dat het seizoen verschuift van Spanje naar Nederland. Of out of stock situaties in geval van typische seizoen producten. En uiteraard beoordelen van promoties.” Opdrachtgevers zijn tot nu toe vooral telersverengingen van import producten waarbij ze als doel hebben om inzicht te krijgen in de presentatie t.o.v. andere producten.
 
Disruptie
En ja, gebruik maken van de diensten van Roamler kost geld en marktonderzoek kost geld maar levert ook wat op. En in tegenstelling tot de bekende marktonderzoeksbureaus is de informatie van Roamler, niet achteraf maar real time beschikbaar. Daarmee is de Roamler aanpak een disruptie in marktonderzoek. Immers er wordt gewerkt met een totaal nieuwe aanpak en een totaal nieuwe vorm. Roamler creëert een situatie waarin tijdens acties kan worden bijgestuurd op basis van prestatie gekoppeld aan kassa aanslagen. En dat beidt nieuwe mogelijkheden met bijbehorende ambities. De ambities van Roamler zijn groot: “we willen de grootste werkgever worden zonder personeel” volgens Rijnhout. En ze zijn aardig op weg. Inmiddels heeft Roamler vestigingen in Milaan, Berlijn, Parijs en Barcelona.
 
Een uitgebreid interview met Roamler is te lezen in CHAIN Magazine van september 2017