Duitse consument stelt kwaliteit boven prijs

Door Ulko Stoll / 4 oktober 2017
agf

De Duitse consument vindt de kwaliteit van voedselbelangrijker dan de prijs! En dat al sinds 2014. Rob Morren van ABN AMRO breekt het wereldbeeld af waarin Duitsland een discountmarkt is.. Morren is sectorspecialist Food bij ABN AMRO. Aanleiding voor een gesprek met Morren is de ketenvisie op AGF sector die ABN AMRO onlangs heeft gepresenteerd. Morren licht deze ketenvisie toe en schetst tegelijkertijd een aantal opvallende trends. En de belangrijkste boodschap is dat de wereld sneller verandert dan we wellicht in de gaten hebben.

 

Kwaliteit belangrijker dan prijs

De verandering van houding van de Duitse consument wordt duidelijk uit een markt onderzoek van GFK dat jaarlijks wordt gehouden. Op de simpele vraag: ‘Bij aankopen let ik vooral op kwaliteit en ‘bij aankopen let ik vooral op prijs., antwoordde in 2014 51% dat de kwaliteit het belangrijkste aankoopcriterium is. Inmiddels lopen de percentage met 1% per jaar op ten gunste van het kwaliteitsargument. Dat geeft te denken over de kostprijsfocus van de Nederlandse tuinbouw. Volgens Morren is de Duitse consument goed te spreken over de kwaliteit van de Nederlandse AGF producten maar is de distributie en de logistiek vooral gericht op de laagste kostprijs en daarbij horende discountbenadering. Na jaren van stagnatie herstellen de discounters zich weer in Duitsland volgens recente GFK cijfers. Voornamelijk omdat ze de winkelvloer vernieuwen met restaurants een frisse uitstraling en A-merken.

 

Uitgebreid interview met Morren is te lezen in CHAIN Magazine van juli. Wordt lid om niets te missen.