FoodFirst Network is spotify voor leefstijl

Door Ulko Stoll / 27 juni 2018

Wat gebeurt er als je media ervaring koppelt aan een gezonde leefstijl? Dan krijg je FoodFirst Network. En zoals de naam al zegt een gezonde levensstijl begint bij voeding. FoodFirst Network brengt jarenlange ervaring in de mediawereld samen met een enthousiaste drive voor een gezonde levensstijl. Jan Dekkers is de persoon die deze combinatie gebruikt om FoodFirst Network tot een succes te maken.
 
De mediaervaring van Dekkers grijpt terug op de begintijd van de commerciële televisie. Dekkers heeft de adverteerders van Eigen Huis en Tuin binnen gesleept. Dekkers was de man die sponsoren trok naar Telekids en Life and Cooking en Dekkers heeft 24 Kitchen opgestart.
 
De drive is mensen gezond te maken niet omwille van een hoger doel maar simpelweg omdat alles leuker is als je gezond bent. FoodFirst Network stelt dan ook dat het vooral gaat om gezondheid: 80% bewust gezond en 20% bewust ongezond. De kroket en de cola mag echt wel, als het maar een bewuste keuze is. Deze drive heeft Dekkers ook op het idee gebracht van 24 kitchen en dat is een succes geworden. Echter de mediamogelijkheden zijn vernieuwd en Dekkers herkent een andere manier van media gebruik. De abonnementen modellen van Netflix en Spotify zijn compleet nieuw. Als businessmodel maar ook de techniek die deze abonnementen mogelijk maakt. Dit zijn de modellen die Dekkers als voorbeeld ziet en Dekkers is daar stellig in. “FoodFirst Network is voor levensstijl wat Netflix en Spotify voor film en muziek zijn”.
 
Het abonnementenmodel beschrijft hoe FoodFirst Network wordt vermarkt. Gebruikers hebben een abonnement die per maand wordt afgeschreven. Voor jaarabonnementen geldt een korting. Voor dit abonnement krijgt de abonnee een aantal kookvideos, persoonlijke levensstijladviezen, een op de persoon toegesneden voedingsadvies met een breed aanbod van recepten en beweegtips. Abonnees wordt bij aanmelding gevraagd persoonlijke gegevens in te vullen waaruit zaken als BMI, bewegingsintensiteit en mate van actieve leefstijl wordt gehaald. Op basis van dit persoonlijke profiel worden de beweeg en voedingsadviezen verstrekt. En wat doet dat met Privacy? Dekkers is heel uitgesproken: “Niemand krijgt de gegevens, die zijn van de personen. Het ligt voor de hand om de persoonlijke gegevens de delen met verzekeringsmaatschappijen maar dat gebeurt niet. Dat ligt vast in de bedrijfspolicy. Gegevens worden niet bewaard als mensen zich uitschrijven. De data wordt beveiligd met de modernste beveiligingstechnieken.” Maar belangrijker is de houding. De genoemde loyaliteit van Dekkers aan mediafiguren als Verlinden en Van Veen laat zien hoe Dekkers in de wereld staat.