De digitale communicatie heeft voor een revolutie gezorgd in de manier waarop wij informatie verwerken en nu verandert het de manier waarop wij groenten en fruit consumeren. Door het verstoren en veranderen van de status quo veroorzaakt het een opmerkelijke transformatie in alle sectoren van de toeleveringsketen van verse groenten en fruit, omdat de methoden voor communicatie en distributie meer en meer geperfectioneerd, complex en onderling verbonden zijn.
Kunstmatige intelligentie zou bijvoorbeeld een aantal van onze meest gevestigde handelspraktijken overbodig maken. Farmstead, een nieuwe startup die vorige maand in San Francisco werd gelanceerd, zegt dat het de supermarkten opnieuw wil uitvinden en fysieke winkels zal omzeilen met behulp van geautomatiseerde, analytische technologieën om de levering van voedingsmiddelen van de boerderij tot de koelkast binnen een uur te managen.
Waar zullen groenten en fruit worden verkocht als winkels overbodig worden?
De meesten in de AGF branche die worden geconfronteerd met dergelijke radicale ontwikkelingen in de toekomst vragen zich af: wat moeten we anders doen? Elke dag worden we geconfronteerd met een gestage stroom nieuwe ideeën en innovaties, maar welke hiervan vereisen onmiddellijk nader onderzoek en welke bewaard moeten worden voor later?
Een van de sterke punten van de Fruit Logistica, de wereldwijd toonaangevende vakbeurs voor de AGF branche, is dat het een grote groep deskundigen bij elkaar brengt met waardevol advies over dergelijke ontwikkelingen. Van het jaarlijkse openingsevenement “Fruitnet World of Fresh Ideas”, waar de nieuwste trends en innovaties in de wereld van versproducten worden gepresenteerd, tot het “Fresh Produce Forum”, dat ingaat op een reeks belangrijke uitdagingen voor onze industrie, is het evenementenprogramma van de Fruit Logistica de snelste manier voor het verkrijgen van de juiste antwoorden.
Future Lab
Tevens is er het “Future Lab”, waarin de knapste koppen uit de industrie de nadruk leggen op enkele van de meest interessante producten, diensten en trends in hun conceptfase. Bovendien kunt u meer te weten komen over nieuwe ontwikkelingen in de koude keten logistiek bij de “Logistics Hub”; of technologieën van de toekomst nu in actie zien bij het “Tech Stage”; en een bezoek brengen aan het “Frutic Symposium” om te horen hoe het gebruik van water in de AGF-keten wordt geoptimaliseerd.
De Fruit Logistica biedt een ware schat aan nieuwe ideeën.
Nieuwe technologieën bevorderen zakelijke kansen
Een van de belangrijkste trends in de AGF handel tegenwoordig is het grotere vermogen om groenten en fruit zo te leveren, dat het op het gewenste tijdstip rijp en gebruiksklaar is. Bedrijven die dapper genoeg waren om in de desbetreffende technologieën te investeren om producten te kunnen leveren die voldoen aan de wensen van de consument, oogsten nu de vruchten van hun inspanningen. Bovendien is hun succes een inspiratie voor verdere ontwikkelingen.
Bezoekers aan de Fruit Logistica, zijn nieuwsgierig naar hoe door technologie – van onderzoek naar nieuwe rassen tot aan hightech verwerkingsinstallaties – een tastbare verbetering van de productkwaliteit bereikt kan worden. Daarnaast zijn ze op zoek naar de volgende megatrend: naar een product dat hetzelfde effect zal sorteren dat vergelijkbaar is met destijds avocado’s, blauwe bosbessen of zoete aardappelen. “De consument wil steeds gezonder voedsel. De leverancier van groente en fruit en zijn service providers wordt een enorme kans geboden om aan die vraag te voldoen”, aldus Global Brand Manager van de Fruit Logistica, Wilfried Wollbold. “Om dit te bereiken moeten zij echter bewijzen, dat zij in staat zijn om de klanten lekkere en hoogwaardige producten te leveren, die tegelijkertijd gebruiksklaar, veilig, beschikbaar en – zoals veelvuldig vereist – tevens ethisch en milieuvriendelijk duurzaam worden geproduceerd. De Fruit Logistica is daarvoor met afstand de beste plaats.”
Combinatie
Avocado’s zijn misschien wel het best voorbeeld van hoezeer een innovatie in combinatie met verdere verbeteringen zoals bijvoorbeeld beschikbaarheid het gehele jaar door, de consumptie stimuleert. De Belgische importeur Special Fruit gebruikt een nieuwe technologie om betere resultaten te bereiken. “Wij hebben geïnvesteerd in meer rijpingscellen, meer specialisten en in de grensverleggende technologie van MAF Roda, die een efficiëntere sortering en verpakking van de avocado’s waarborgt en een extra kwaliteitscontrole biedt”, licht vertegenwoordigster van het bedrijf, Sarah Hellemans toe.
Dankzij deze verbeteringen stegen de importen van avocado’s in de belangrijkste markten van Europa de laatste vijf jaar met dubbele cijfers (Bron: ITC). In het Verenigd Koninkrijk, waar een stijging van 35 procent werd bereikt, gebruiken de bij Walmart horende retailer Asda en leverancier Worldwide Fruit sinds kort een akoestisch detectiesysteem van de Nederlandse firma Aweta voor het meten van de stevigheid van de vrucht. Op deze wijze kan de winkelier nu het product in drie verschillende rijpingsniveaus aanbieden.
Fruit Logistica 2018 toont tevens dat andere producten als mango’s en papaya’s van technologische verbeteringen kunnen profiteren. Voor mainstream producten zoals appels is de installatie van moderne technologieën – zoals bijvoorbeeld de allereerste Unical 8.0 installatie van Unitec die sinds het begin van het jaar bij de Italiaanse exporteur Minguzzi wordt gebruikt – van even groot belang.
www.fruitlogistica.de
Fruit Logistica
7 tot 9 februari 2018
Messe Berlijn