Fruit Logistica laat mooie verhalen zien

Door Ulko Stoll / 26 maart 2019

De Fruit Logistica in Berlijn is een mooie gelegenheid om de actualiteit in de AGF keten te bestuderen. De grootste valkuil is dat op het Nederlandse paviljoen met andere Nederlanders de toestand in Nederland wordt besproken. Dat moet zeker ook gebeuren maar de Fruit Logistica biedt een hele efficiënte manier om te kijken wat er in de AGF wereld speelt en hoe de verschillende partijen daar hun rol in vervullen. Heel interessant is om te kijken hoe andere landen of regio’s zich profileren. Want niet alleen is er een Nederlands paviljoen er is zijn ook andere landen en zelfs regio’s die zich profileren in een paviljoen. Het is mooi om de verschillen te ontdekken in de profilering van de diverse landen. In de vergelijking met Nederland valt dan op dat op het Nederlandse paviljoen vooral het product centraal staat. Bij de Italianen daarentegen waan je je als bezoeker op een Italiaanse Piazza. Een plein met mensen en met Italiaanse hapjes aangevuld met espresso en grappa. De Italianen slagen er in om een sfeer te scheppen waarin niet de producten maar de emotie voorop staat.

 

En juist deze verschillen zijn leerzaam. Natuurlijk moet Nederland geen Italiaanse pleinen gaan nabootsen. Dat is niet geloofwaardig maar juist de nuchterheid en de creativiteit die leidt tot deze variëteiten. Is een mooie basis voor een verhaal. Het verhaal van het aardappelras die vernoemt is naar de dochter van de kweker. Of de glasteler die zijn energiegebruik te hoog vond en vervolgens de restwarmte als bijproduct levert aan het energienet.  De logistieke/technische hoogstandjes waarmee we tot op de millimeter AGF kunnen sorteren. Voorbeelden genoeg. Maar het moet wel verteld worden. Storytelling is een van de maatschappelijke trends in de markteint. Met een ‘story’ is het mogelijk een omgeving te creëren om het product. En het verhaal zijn werk te laten doen. Dat komt dan in de plaats van de productspecificaties waarin een tomaat nog roder is dan de ander en de ene paprika nog meer geblokt is dan de vorige. Juist een broodnuchter verhaal past bij de houding en de aanpak van de Nederlandse AGF keten. Rond dit thema zijn er vele mooie verhalen te vertellen.