Gezond is exclusief,… of niet?

Door Ulko Stoll / 24 april 2018

Je trekt een kroket uit de muur en je honger is gestild. Dat is aanmerkelijk minder werk dan een gezonde maaltijd bereiden. Bovendien is gezond duur. Althans, dat is het beeld dat veel consumenten hebben. De vraag is of dat waar is. En is het eigenlijk een probleem als de consument dat denkt? Duur is immers ook exclusief.
 
De stelling luidt: ‘De prijsbeleving van gezond is hoog en dat is niet erg.’
 
Sjoerd Jochems, marketing manager Gipmans
‘We moeten de gezonde keuze makkelijker maken’
“Daar ben ik het wel mee eens. Gezondheid heeft zijn prijs, en daar moet je dus iets voor doen of laten. We moeten geen argumenten willen verzinnen om onze producten goedkoper te maken. Er zijn al genoeg krachten in de keten die daarop inwerken. Laten we deze toegevoegde waarde niet ook nog eens zomaar weggeven. Ik ben er wel voorstander van om van de gezonde keuze de makkelijke keuze te maken. Maar, dan in de breedste zin van het woord. De politiek zou een signaal kunnen afgeven door de BTW van gezonde producten af te halen. Dat is echter niet voldoende om consumenten massaal voor komkommers te laten kiezen in plaats van een snelle snack.
 
Yvonne Vanlier, manager marketing en communicatie Greenco/Tommies
‘Gezond makkelijker, leuker en bereikbaarder maken’
“Gezonde producten hebben waarde en zijn waardevol. Door te focussen op het verlagen van drempels voor de consumptie van gezonde producten zoals groente proberen wij de waarde te vergroten. Denk daarbij aan het leuk, makkelijk en bereikbaar maken van snackgroente. Daartoe bedenken we nieuwe producten en inspirerende acties en bieden wij onze producten, behalve via de retail, ook aan op scholen, bij sportverenigingen en in de werkomgeving. Daarbij benadrukken we dat het heel eenvoudig is om aan je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groente te komen: met een handjevol snacktomaatjes heb je alweer een derde van je dagelijkse portie groente binnen. Het is belangrijk de gezonde keuze mogelijk te maken waarbij je de juiste vergelijkingen moet maken. Een appel voorziet in een andere behoefte dan een frikadel en eet je bovendien vaak op een ander moment. Ik vraag me af of prijs wel écht een belemmering is om gezond te eten.
 
In CHAIN Magazine van maart staan meer en uitgebreidere reacties op deze stelling.