Greenyard leverancier van vers en verwerkt

Door Ulko Stoll / 27 maart 2018

Consumenten helpen lekker en gezond te eten is de drijfveer van Greenyard. Greenyard heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een bedrijf met meerdere divisies die elkaar versterken en Greenyard heeft inmiddels een serieuze positie in Europa. CHAIN Magazine interviewt Frédéric Rosseneu. Deze gaat in op de motivaties, de ambities en de algehele ontwikkelingen in de foodmarkt.
 
Specifieke aanpak
De belangrijkste reden voor de samenvoeging tot Greenyard, is een eenduidige afzender van een breed pakket AGF Greenyard als afzender van vers, vriesvers en conserven. Met dit pakket wordt de samenwerking aangegaan met supermarkten voor de productcategorieën waar de klantengroep voor open staat. Greenyard beoogt hierbij verticale ketens waarin wordt samengewerkt met de supermarkten om hen te ondersteunen om te groeien in de belangrijkste categorie voor een retailer: groenten & fruit.
Greenyard opereert in 25 landen maar dat betekent niet dat de aanpak in al die landen dezelfde is. Afzetstructuren en historie zijn overal anders zodat voor ieder land een specifieke aanpak moet worden gezocht. In Nederland en België betekent dit het leveren van een totaalpakket verse groenten en fruit waarbij de sourcing en distributie in handen is van Greenyard dochterbedrijven als serviceproviders. In het Verenigd Koninkrijk betekent dat een focus op productcategorieën waar Greenyard sterk in is. Rosseneu spreekt over Category Captains in het assortiment. In het geval van het Verenigd Koninkrijk zijn dat de exoten en het steen en hardfruit. Dat neemt niet weg dat van de ervaring op de diverse markten geleerd wordt. De strategie van de retailer is bepalend voor de benadering van de retailer.
 
In CHAIN Magazine van maart een uitgebreid artikel over Greenyard, de ambities en de visie.