Grote afzetkansen voor verse aardappelen in strandpaviljoens

Home made friet gemaakt van aardappelen die ter plekke worden geschild, gesneden en gefrituurd, zijn een zeldzaamheid in de Nederlandse strandpaviljoens. Waar verse friet in restaurants en snackbars in opmars is, serveren strandpaviljoens nog massaal diepvriesfriet. Dit biedt telers en distributeurs van verse aardappelen grote afzetkansen.
 
Dit blijkt uit onderzoek van Datlinq die deze zomer keek wat de ruim vijfhonderd strandpaviljoens in Nederland hun gasten voorzetten. Als het op friet aankomt serveren die massaal diepvriesfriet. Verse friet, ter plekke eigenhandig gemaakt van verse aardappelen, staat maar bij een handvol strandpaviljoens op de menukaart. De distributie van ‘home made’ friet is aan de kust slechts 5%. Waar verse friet in restaurants en snackbars juist in opmars is, kiezen de strandpaviljoens nog massaal voor het gemak van diepvriesfriet, aldus Datlinq. Hier liggen voor de telers en distributeurs van verse aardappelen duidelijk grote afzetkansen.
 
Overal
Friet kan in een strandpaviljoen niet gemist worden en liefst 97% van de strandpaviljoens serveert het dan ook, zo blijkt uit cijfers van Datlinq. Grootste frietmerk aan de kust is Aviko met een distributie van 40%. Farm Frites is met een distributie van 26% in de strandpaviljoens de duidelijke nummer 2, McCain staat met 13% op de derde plaats, gevolgd door Lamb Weston op plaats 4 (4%).