Jonge generatie snackt in de supermarkt

Door Ulko Stoll / 4 oktober 2017
Retail

Onlangs hield CHAIN Magazine een interview met Erik Hemmes, Hemmes is retaildeskundige en gaat in op ontwikkelingen in de retail in combinatie met de AGF.

De beste ideeën

Op de vraag wie gaat er over vernieuwing in het AGF schap geeft Hemmes een antwoord dat minder voor de hand ligt: “Degene met de beste ideeën bepaalt de vernieuwing.” Natuurlijk neemt de category manager van de supermarkt zijn verantwoordelijkheid voor vernieuwing en innovaties. Toch staat iedere supermarkt open voor goede ideeën. Wel passend binnen de supermarktformule en uiteraard onderbouwd met cijfers. In vergelijking met andere categorieën is de marketingfunctie die de basis is voor innovaties in de AGF keten slechts beperkt ontwikkeld. “Er is te weinig merkkracht”, meent Hemmes.

Supermarkt en snackbar

Als specialist kan Hemmes de toekomstige ontwikkelingen van supermarkten goed plaatsen. De historie laat zien dat supermarkten allerlei productcategorieën van specialisten hebben overgenomen. De vestigingsplaatsen van melkboer, slager, bakker en groentespecialist zijn geminimaliseerd door de adoptie van de supermarkten. En de horeca is de volgende groep die volgens Hemmes aan de beurt is. “De jonge generatie consumenten is minder bekend met specialisten en vindt het logisch dat de supermarkt alles aanbiedt. Dus ook eten dat direct te consumeren is. In plaats van een patatje met, wordt een broodje beenham gekocht bij de supermarkt. Dat broodje is duurder dan een patatje met, maar dat speelt bij deze doelgroep geen rol.

Bij de trend naar direct consumeren hoort een passend producten pakket. AGF als snack en per consumptie-eenheid aangeboden. Maar ook aantrekkelijk gepresenteerd en binnen en interessant maatschappelijk kader.

 

Uitgebreid interview met Hemmes is te lezen in CHAIN Magazine van juli. Wordt lid om niets te missen.

De foto is gemaakt door Erik Hemmes.