Klantenbinding moet verdiend worden

Door Ulko Stoll / 26 november 2017

Trouwe klanten belonen en nieuwe klanten binden! Dat is een mooi streven, maar hoe werkt dat en hoe gaat dat met AGF producten. CHAIN Magazine laat zich informeren over de werking van dit soort programma’s door Cora van der Meijde van DataMatch.
 
Loyaliteit in AGF
Volgens Van der Meijde moet men zich realiseren dat AGF een nog onbekende productgroep is binnen het land van spaarprogramma’s. Het opzetten van een loyaliteitsprogramma wat inspeelt op merkwaarde zal daardoor voor AGF producten nauwelijks werken. Een goed voorbeeld van hoe het zou kunnen werken: onderin de verpakking van appels is een code. Deze kan ingevoerd worden op de website van het loyaliteitsprogramma. In ruil voor persoonsgegevens krijgt de klant korting, of een uitnodiging voor een evenement. Om klantrelaties verder te verdiepen, is het van belang om de consument te betrekken bij een product en bedrijf. Ondertussen wordt er allerlei data verzameld, welke centraal staan in toekomstige reclameuitingen en bijvoorbeeld e-mailcampagnes. Het verzamelen van data gaat niet in één keer. Consumenten zijn gesteld op hun privacy en haken al snel af wanneer hen een verkeerde vraag wordt gesteld, of juist als er teveel vragen worden gesteld. Van der Meijde : “Trouw bouw je op met duurzame producten”. Dit wil zeggen dat de producten en diensten in het hoofd van de klant blijven zitten. Dit leidt tot betrokkenheid. Beloningen dienen daarom ook bij te dragen aan een duurzame klantrelatie. Dit maakt gadgets en speeltjes minder geschikt voor het opbouwen van een loyale band.
 
Privacy
Een goede klantrelatie is gebaseerd op vertrouwen. De consument vertrouwt gegevens toe aan een bedrijf. Een bedrijf moet hier zorgvuldig mee omgaan. Hiervoor zijn reguleringen opgesteld door de overheid. Het is daarom belangrijk om de klant toestemming te vragen voor het verzamelen en gebruiken van de persoonsgegevens.
Loyaliteitsprogramma’s van DataMatch bouwen dit dan ook in stapjes op. Zoals Van der Meijde stelt : “Loyaliteit moet verdiend worden, ook de leveranciers zullen zich loyaal moeten tonen ten opzichte van de consument”.
Leveranciers doen er dus goed aan om geen vragen te stellen aan de klant die buiten het kader van producten en diensten vallen. Ook het onder de aandacht brengen van andere producten is een no go.
 
Om klanten te binden aan een product is het nodig om echt door te dringen in het brein van de consument. Het loyaliteitsprogramma moet hiervoor naadloos aan sluiten bij de beleving van het product. Hoewel AGF geen “top of mind” product is, liggen er voldoende kansen. Dankzij de beschikbare kennis en de ervaring met loyaliteitsprogramma’s, kan DataMatch hier perfect op inspelen.
 
Het uitgebreide artikel met achtegronden over loyaliteitsprogramma’s in de AGF is te lezen in CHAIN Magazine van september/oktober 2017.