Klantloyaliteit in AGF

Door Ulko Stoll / 27 juni 2018

Trouwe klanten belonen en nieuwe klanten binden! Dat is een mooi streven, maar hoe werkt dit in de praktijk in een markt waarin merkentrouw afneemt. Dit is mede het gevolg van het feit dat de diversiteit aan organisaties toeneemt en concurreren op prijs steeds moeilijker wordt. Loyaliteitsprogramma’s dragen bij aan binden van nieuwe klanten en het verdiepen van bestaande klantrelaties. CHAIN Magazine laat zich informeren over de werking van dit soort programma’s door Cora van der Meijde van DataMatch. Uiteraard gaat Van der Meijde ook in op de mogelijkheden voor de AGF sector.
 
Opbouwen van een database
In loyaliteitsprogramma’s staat het verzamelen van klantdata centraal. Het bedrijf waar Van der Meijde actief is, heet niet voor niets DataMatch. Dat staat inderdaad voor het matchen van data. DataMatch heeft koppelingen met verschillende kassasystemen, waardoor anonieme kassagegevens aan een klant gekoppeld kunnen worden. Ook zonder koppeling heeft DataMatch de techniek in huis om klantdata te verzamelen. Enkele bekende voorbeelden van loyaliteitsprogramma’s zijn o.a. het sparen van zegels, het sparen van punten per aankoop en het sparen van punten op een (digitaal) lidmaatschap. In de meeste gevallen sparen klanten voor een leuk cadeau of een kortingsbedrag.
 
 
Loyaliteit in AGF
Volgens Van der Meijde moet men zich realiseren dat AGF een nog onbekende productgroep is binnen het land van spaarprogramma’s. Het opzetten van een loyaliteitsprogramma wat inspeelt op merkwaarde zal daardoor voor AGF producten nauwelijks werken. Een goed voorbeeld van hoe het zou kunnen werken : onderin de verpakking van appels is een code. Deze kan ingevoerd worden op de website van het loyaliteitsprogramma. In ruil voor persoonsgegevens krijgt de klant korting, of een uitnodiging voor een evenement. Om klantrelaties verder te verdiepen, is het van belang om de consument te betrekken bij een product en bedrijf. Ondertussen wordt er allerlei data verzameld, welke centraal staan in toekomstige reclameuitingen en bijvoorbeeld e-mailcampagnes. Het verzamelen van data gaat niet in één keer. Consumenten zijn gesteld op hun privacy en haken al snel af wanneer hen een verkeerde vraag wordt gesteld, of juist als er teveel vragen worden gesteld. Van der Meijde : “Trouw bouw je op met duurzame producten”. Dit wil zeggen dat de producten en diensten in het hoofd van de klant blijven zitten. Dit leidt tot betrokkenheid. Beloningen dienen daarom ook bij te dragen aan een duurzame klantrelatie. Dit maakt gadgets en speeltjes minder geschikt voor het opbouwen van een loyale band.
 
 
Om klanten te binden aan een product is het nodig om echt door te dringen in het brein van de consument. Het loyaliteitsprogramma moet hiervoor naadloos aan sluiten bij de beleving van het product. Hoewel AGF geen “top of mind” product is, liggen er voldoende kansen. Dankzij de beschikbare kennis en de ervaring met loyaliteitsprogramma’s, kan DataMatch hier perfect op inspelen.