Meloenen jacht bij de Supermarkten in zomer 2018

Door Ulko Stoll / 3 oktober 2018

De zomer van 2018 zal voor vele consumenten in geheugen blijven van de zomer met mooi weer die maar nooit stopte. De meest consument waren natuurlijk erg blij met dit weer. Veel droog weer, lekker elke dag buiten eten.
 
Fruit en nog eens Fruit
Het omzetaandeel Fruit binnen supermarkt stijgt al jaren. De groei van de categorie komt ver boven omzet groei van totaal supermarkt. Maar die sterke groei komt niet door toename fruit consumptie. We eten ander fruit en duurder fruit. En de herkomst van die stijging is te zien

 
In de grafiek is duidelijk zichtbaar dat verkoop afgelopen zomer sterk is gestegen door de fruit soorten die passen bij het warme weer en bij veranderende maaltijden. De watermeloen zijn de afgelopen zomer sterk gestegen zowel de hele als de gesneden meloenen. De hoeveelheid gesneden meloenen zijn bijna verdubbeld. Ook bij warm weer blijkt gemak een doorslaggevende aankoopfactor te zijn. De aardbeien deden het al goed in het voorjaar en daar heeft de warme zomer niets aan veranderd.
Wilt u meer cijfers doen binnen GF volg dan de cursus Marktanalyse voor de Groenten- en Fruitsector van Groentefruit huis
 
Edwin Vels