Moderne verpakkingen kunnen zelf denken

Ze verlengen houdbaarheid en zijn in staat om te helpen herinneren aan het verstrijken van de houdbaarheid. De verpakking waarin product bewaard wordt, kan zo in de magnetron en met een druk op de knop kan de inhoud worden verwarmd. Met hun uiterlijk, geur en gevoel hebben verpakkingen invloed onze zintuigen en sommige verpakkingen kunnen zelfs spreken. Waar toe verpakkingen in de food sector in staat zijn vandaag, gaat veel verder dan het oorspronkelijke doel van bescherming.

 

Intelligente verpakkingen

De innovatieve krachten van de verpakkingsindustrie zijn opmerkelijk. Iedereen die het onderzoek naar de allernieuwste technologieën in verpakking volgt, zal de nanotechnologie en organische elektronica tegenkomen. Intelligente bescherming door zogenaamde ‘wrappers’, die in staat de mate van versheid te identificeren en daar invloed op uit te oefenen, zijn allang geen utopie meer. Actieve verpakkingen controleren het vochtgehalte, voorkomen de verspreiding van ziektekiemen en kunnen zelfs ziekte kiemen doden. IJzer houdt zuurstof-gevoelige dranken zoals bier of sap langer vers. Tafelzout in de verpakking remt de vorming van condens en maakt dat bijvoorbeeld paddenstoelen, die de neiging hebben om te verkleuren, er langer goed uitzien.

 

Zichtbaar vers

Of het eten nog steeds eetbaar is, kan zichtbaar worden gemaakt door de speciale sensoren van de moderne verpakkingen. Deze reageren wanneer bepaalde stoffen of gassen vrijkomen. Dan geeft de verpakking doormiddel van een veranderende kleur aan wat de versheid van het product is. Eén van de belangrijkste oorzaken van voedselbederf is onderbrekingen in de koelketen. Intelligente temperatuurmeters en tijdsindicatoren zijn in staat om aan te geven of er onderbrekingen hebben plaatsgevonden.

 

In CHAIN Magazine van februari een uitgebreid artikel over moderne verpakkingen. Mis niets en word abonnee.