Moederdag en aardbeien

Mooi moederdag cadeau lag er bij de supermarkt. Goede kwaliteit aardbeien in hartvormige verpakken met een stikker “aardbeien voor mama”. Mooi idee, op het goede moment met het perfecte product: moederdag en aardbeien. De prijs is niet meer van belang. Dat roept uiteraard de vraag op wie dat bedacht heeft: is het de marketingafdeling van supermarkt of het reclamebureau of de serviceprovider al dan niet in afstemming met de teler die de aardbeien teelt? Waarschijnlijk zijn ze het alle drie in gezamenlijkheid. Dat heet dan co-creatie, of horizontale samenwerking en dat hoort dan weer bij modern ondernemerschap.

Een van de zaken die ook altijd naar voren komen als er over ervaringen van modern ondernemerschap wordt gesproken is dat je zaken moet doen met vrienden. Dat lijkt een tegenstelling tot de aloude wetenschap dat je met vrienden en familie niet moet handelen, maar er wordt iets anders mee bedoelt. Vrienden zitten over de hele wereld. Met feestboek weet je van iedereen die zich daar toe geroepen voelt, wat ze doen, waar ze mee bezig zijn en waarom. Via linkedin ben je maximaal vier stappen verwijderd van de rest van de wereld. Daarmee heb je in potentie oneindig veel vrienden hebben. Dus veel meer kans dat je gelijkgestemden tegenkomt.

Zaken doen met vrienden slaat op het opzoeken van gelijkgestemden: zaken doen met mensen en bedrijven die op een zelfde manier in de wereld staan en die het zelfde belang hebben. Die zakenvrienden kunnen over de hele wereld zitten.

En door de samenwerking kom je tot leuke concepten die aansluiten bij momenten als moederdag.

 

Ulko Stoll