Nederland ‘verversen’ met mijn Keukentuintje

Door Ulko Stoll / 31 mei 2017

Met inzet van hedendaagse communicatiemiddelen de consumptie van groente stimuleren. Dat is precies wat er gebeurt met Mijn Keukentuintje. Mijn keukentuintje is inmiddels een serieus platform met een groot bereik.

 

Sjoerd Jochems is als marketing manager voor telersvereniging Fossa Eugenia de bewaker van het concept Mijn Keukentuintje. Met de pay off ‘Nederland verversen’ geeft Mijn Keukentuintje aan het gebruik van verse groente en fruit te willen stimuleren. Mijn Keukentuintje geeft informatie over gerechten en over teelt van groente en fruit aan consumenten. Daarbij maakt Mijn Keukentuintje primair gebruik van digitale kanalen. Op Facebook heeft Mijn Keukentuintje bijna 55.000 volgers. De nieuwsbrief heeft bijna 3.800 abonnees. Tel daar Twitter, Pinterest en natuurlijk de website bij op en Mijn Keukentuintje is met een totaal bereik van zo’n 1 miljoen consumenten per maand de grootste en actiefste online community over vers en moestuinen.

 

Actief reageren

Mijn Keukentuintje is 50% keuken, en 50% moestuinieren. Het platform geeft tips voor de bereiding van maaltijden. Dat zijn recepten maar ook gebruiksmogelijkheden van groente of creatief gebruik van groente. Of waar je op moet letten als je groente en fruit in de winkel koopt. Daarnaast ondersteunt Mijn Keukentuintje zelf telen van groente. Het doen, de actie stimuleren vanuit ‘fun’. En niet door het prediken van gezondheid. Ook hier tips en ondersteuning maar ook uitwisseling van ervaringen tussen gebruikers van Mijn Keukentuintje. Op Facebook worden gerichte boodschappen geplaatst. Uiteraard horen die bij het seizoen. Een trucje dat Mijn Keukentuintje goed beheerst is de inzet van vragen op Facebook: “Welke groente vond je vroeger lekker?” met een foto van een spruitje. Dat levert veel reacties op. De redactie van Mijn Keukentuintje is heel actief in het reageren op de opmerkingen en vragen die worden geplaatst. Ook worden interviews geplaatst met foodspecialisten, tuinders, koks en opiniemakers die voorop lopen in voedingstrends. Een voorbeeld hiervan is een interview met Samuel Levie van Youth Food Movement.

 

Het uitgebreide artikel is te lezen in CHAIN Magazine.