Distributie is niet meer rechtlijnig verdelen maar gebruik maken van meerdere kanalen. Men spreekt over nieuwe distributie.
In dat geval wordt gesproken van multichannel distributie, maar de nieuwste distributievormen worden omschreven als omnichannel distributie. En omnichannel distributie is niet alleen over meerdere kanalen maar ook twee kanten op: product naar de gebruiker en informatie naar de producent over meerdere kanalen.
Logistiek en data
Nieuwe begrippen voor nieuwe ontwikkelingen kwamen aan bod op het Groente en Fruit congres De logistieke ontwikkelingen werden geschetst door Pascal van Beek van de UC groep. Van Beek introduceert het begrip omnichannel. Gekoppeld aan omnichannel hoort ook het begrip e-fulfilment. Dat is orderfulfilment maar dan op basis van datastromen. En die datastromen zijn de belangrijkste toevoegingen in de begrippen omnichannel en e-fulfilment. De consequenties gaan verder dan alleen distributie, ook de gevolgen voor productie en voorraadbeheer, bestelproces en assortiment zijn groot. Daar waar in traditionele logistiek het proces centraal staat, is de data stroom in de omnichannel benadering leidend. Klanten geven op basis van specificaties aan wat en hoeveel ze waar willen hebben. De productie, het assortiment en de ordergrootte ondervinden allemaal de consequenties van de omnichannel benadering. De ontwikkeling van omnichannels wordt gedreven door internet. En de markt voor internet gedreven productie en distributie neemt toe. In de afgelopen 10 jaar is het aantal consumenten dat online food koopt gestegen van 4% naar 21% in Nederland. In Engeland heeft inmiddels al 32% van de consumenten voeding via internet gekocht. In 2016 is de mondiale online foodmarkt 48 miljard euro groot. De verwachting voor 2025 is dat dit een markt is van 150 miljard.
Consequenties voor AGF-sector
En of dat consequenties heeft voor de AGF-sector. De diversiteit die de consument wil, vraagt niet alleen om nieuwe producten maar zeker ook om nieuwe logistieke oplossingen. Het leveren van maaltijdboxen of dinnerkits is er daar slechts één van. De datastromen die beschikbaar komen, gaan het mogelijk maken om klant specifieke maaltijdboxen te produceren. In het geval een consument een bepaalde maaltijd voor ogen heeft en dit uiteraard via internet doorgeeft, is het aan de leverancier om de juiste ingrediënten bij elkaar te zoeken en de complete dinnerkit af te leveren bij de klant. Daarmee wordt de vaste samenstelling losgelaten. Dat heeft voor de gehele AGF-keten consequenties.
Ulko Stoll
Het uitgebreide artikel staat in CHAIN Magazine van mei 2017.