Online omzet AGF groeit met 30%

Door Ulko Stoll / 26 november 2017
CHAIN

Online omzet AGF groeit met 30%
Zes jaar geleden kopte het Productschap Tuinbouw naar aanleiding van een consumentenonderzoek: “Online kopen van groenten en fruit heeft toekomst”. Aanbevolen werd om ’s avonds te gaan bezorgen met gegarandeerde bezorgtijden, teruggeef garantie te geven bij onvoldoende kwaliteit en handige ophaallocaties op te zetten. “Als deze aanbevelingen worden opgevolgd kan de online verkoop in Nederland een snelle toevlucht nemen”. Dat was 2011, hoe ziet de online markt er in 2017 uit?
GroentenFruit Huis koopt marktinformatie bij GfK en IRI. Daaruit blijkt dat de Nederlandse consument 3 procent van de dagelijkse boodschappen, ook wel FMCG producten genoemd, online koopt. Hiermee staat Nederland op de zevende plaats wereldwijd. Zuid-Korea voert de ranglijst aan. De Zuid-Koreaan bestelt 20 procent van de boodschappen online. Engeland (7%) en Taiwan (6%) maken de top-3 compleet. Als ingezoomd wordt op de categorieën in Nederland dan scoren persoonlijke verzorging en frisdranken qua online aandeel hoog. Veel verscategorieën blijven achter, zoals brood/banket en vleeswaren. AGF zit in de middenmoot met een aandeel van zo’n 2,5 procent, maar AGF online groeit hard! In 2016 was de online omzet 40 procent hoger dan in het voorgaande jaar. Bij groenten is het aandeel het hoogst, maar fruit laat ook een sterke groei zien. De groei van aardappels online stagneert.
Online versus offline
De relatieve groei van AGF binnen het online verkoopkanaal van supermarkten is groter dan binnen het offline kanaal. Met offline wordt de aankoop fysiek in de winkel bedoeld. De afgelopen 12 maanden tot half juli 2017, steeg de online omzet AGF volgens IRI met bijna 30 procent. In het tweede kwartaal van 2017 was de online omzet zelfs 50 procent hoger dan in het tweede kwartaal 2016. Zowel offline als online is tomaat de meest verkochte groente. Komkommer en paprika staan op de tweede en derde plaats als meest gekochte groenten online, en zijn qua omzet elk groter dan de totale groep koolgewassen (bloemkool, broccoli etc.). Binnen tomaten groeit snoeptomaat exponentieel. De online groei bij tomaten wordt dan ook gedreven door snoeptomaten. Appel, banaan en druif zijn online de meest verkochte fruitsoorten. Offline is banaan de meest verkochte fruitsoort, gevolgd door appel en mandarijn.
Het verschil in aandeel tussen online/offline binnen AGF wordt steeds groter. Alhoewel het online aandeel AGF nog klein is, groeit de omzet hard door!
Wilco van den Berg – GroentenFruit Huis