Je trekt een kroket uit de muur en je honger is gestild. Dat is aanmerkelijk minder werk dan een gezonde maaltijd bereiden. Bovendien is gezond duur. Althans, dat is het beeld dat veel consumenten hebben. De vraag is of dat waar is. En is het eigenlijk een probleem als de consument dat denkt? Duur is immers ook exclusief.
De stelling luidt: ‘De prijsbeleving van gezond is hoog en dat is niet erg.’
Michelle Arendsen, diëtist De Voedingstuin
‘Er is veel onduidelijkheid over wat gezond is’
“Het is niet alleen de beleving van de consument dat gezond duur is, in sommige gevallen is dat ook zo. Een moot zalm kost meer dan een frikandel. Voor een zak popcorn betaal je 70 cent, maar voor een bakje gezonde humus het dubbele. Kies je daarentegen voor ingevroren versproducten, betaal je alweer een stuk minder. En een afhaalmaaltijd bij de Thai kost zomaar 12 euro, terwijl je voor veel minder geld een heerlijke, gezonde boerenkoolstamppot maakt. De consument kiest vooral voor makkelijk en voor producten die snel energie geven. Een Mars is sneller uit de wikkel dan dat je een sinaasappel hebt gepeld.
Jan Opschoor, directeur coöperatie Door
‘Onderzoek doen naar beleving’
“Ik ben het niet eens met de stelling dat het niet erg is dat de prijsbeleving van gezond hoog is als dat ertoe leid dat de consument voor ongezonde producten kiest. Als de prijs voor de consument echter geen rol speelt, zie ik vooral kansen. Is de beleving dat gezond duur is terwijl dit feitelijk niet zo is, dan kunnen we hier meer uithalen dan we nu doen. We kunnen nog meer waarde toevoegen aan producten en de prijs zelfs nog ietsje hoger maken. Als de meerwaarde maar interessant genoeg is, zal de consument ook bereid zijn daarvoor te betalen.
In CHAIN Magazine van maart staan meer en uitgebreidere reacties op deze stelling.