Snackgroente niet te stuiten trend in retail en foodservice

Door Ulko Stoll / 24 april 2018

In innovatiesessies gaat Rijk Zwaan om tafel met ketenpartners
Natuurlijk is de snoeptomaat het bekendste product van deze snacktrend, maar in zijn kielzog profileren de minikomkommer, veelkleurige kleine paprika’s en bijvoorbeeld brassica’s zich ook. Volgens Maarten van der Leeden, ketenmanager van groenteveredelingsbedrijf Rijk Zwaan, is het einde van deze tendens nog lang niet in zicht. Veel meer groenten lenen zich er namelijk voor zoals Snack Lettuce, snackbrassica en de fruitsalade.
 
Consumentengedrag
Consumentengedrag verandert erg snel. Eetmomenten op ieder gewenst tijdstip van de dag is de norm geworden. Tegelijkertijd wil de consument gezond en lekker eten. De vraag naar snackgroenten is de afgelopen vijf jaar enorm toegenomen. Niet alleen in volume maar ook in diversiteit.
 
“De ontwikkeling van snackgroente staat niet op zichzelf maar gaat veel verder. Denk maar aan ‘shared dining’, waarbij mensen gerechtjes met elkaar delen. Ook sushi en tapas zijn daar mooie voorbeelden van”, duidt de ketenmanager, die in contact staat met vele handelshuizen, retailers en foodservicebedrijven in de Benelux.
 
OneBite-komkommer
Rijk Zwaan richt haar pijlen op de ontwikkeling van dit segment in de hele breedte. Natuurlijk op de eerste plaats in tomaat, paprika en komkommer. Van der Leeden: “Bij tomaat zijn verschillende kleuren en vormen in opkomst, veelal verkocht in mixverpakkingen. In paprika ontwikkelen we snackpaprika’s ook in verschillende kleuren. Voor ons snackkomkommerlabel MyCubies® hebben wij onlangs een inspirerende marketingcampagne opgezet waarin de beleving van de producten centraal staat. Types zijn o.a. een groene, mintgroene en tweekleurige snackkomkommer van 40 tot 45 gram. Bijzonder is ook de OneBite-komkommer, die slechts 30 gram weegt. Middels dit MyCubies® label communiceren wij onze snackkomkommerconcepten. Hiertoe zijn beelden, een online film
en verpakkingsconcepten ontwikkeld. De nadruk daarin ligt op ‘The fresh and healthy choice’. Onze partners kunnen de communicatietools of onderdelen ervan gebruiken voor hun eigen promotie in de keten.”
 
Sticks en roosjes
Het groenteveredelingsbedrijf denkt verder dan vruchtgroenten alleen. Ze presenteerde op de Fruit Logistica Snack Lettuce, een knapperig, mooi lepelvormig slablad dat de consument kan vullen met guacamole, kaas, vis of een andere warme bereiding. “Ook in veelkleurige bloemkool investeren we volop. Paarse, groene en gele roosjes kunnen dienen als snackproduct. Zelfs met gesneden koolrabi, een groente die we in Nederlands nauwelijks kennen, zien we mogelijkheden”, aldus de ketenmanager.
 
Innovatiesessies
Het snacksegment is nog lang niet uitontwikkeld, dat mag duidelijk zijn. “Wij organiseren regelmatig innovatiesessies met partners bijvoorbeeld op ons Retail Center in Berlijn. Soms zijn dat telersverenigingen, dan weer handelshuizen, retailers, foodservicebedrijven, cateraars of snijderijen. Door kennisuitwisseling streven wij ernaar om de markt van gezonde snacks verder te ontwikkelen.”