Kwaliteit, smaak, variatie, gemak en prijs, maar vooral advies en informatie over aardappelen. Dat is wat de consument vraagt, op zoek naar de lekkerste aardappels. Om zelf te schillen, voorverpakt vanuit het schap van de supermarkt of kant-en-klaar koelvers mee te nemen. De aardappel is ‘hot’ en het is de ondernemer zelf die de sleutel in handen heeft voor succesvolle aardappelverkopen.
In de jaarlijkse friettest van het Algemeen Dagblad van 2017 waren het wederom de snackbars die hun gasten friet van ter plekke vers gesneden aardappels serveren, die er met de prijzen vandoor gingen. Winnaar Swolsch Friethuys uit Zwolle gebruikt verse Agria voor de friet, net als nummer twee De Ermelosche Frietzaak uit Ermelo en De Frietzaak in ’s-Hertogenbosch.
Verschil maken
Pieperz in Veghel, de nummer 3 in de AD Friettest van 2017, snijdt en bakt de friet eveneens ter plekke waarvoor ze de speciaal voor hen door HZPC in Joure ontwikkelde Pieperz aardappel gebruikt. ‘Smaakt meer dan voortreffelijk’ is het commentaar van de krant op dit patatje. Oftewel: de ene aardappel is de andere niet. Gefrituurd, maar uiteraard ook gekookt en gebakken, is er met de aardappel een wereld te winnen, of juist te verliezen. De aardappel is geen generiek product met steeds dezelfde smaak. Met aardappels kun je je onderscheiden, kun je als ondernemer het verschil maken ten opzichte van je concurrent. Maar om succesvol te zijn met aardappels, moet je wel ondernémen. Alle snackbars die hoog scoren met hun verse frites, zoeken, onderzoeken en ontwikkelen vaak jaren voor ze dé perfect smakende aardappel voor hun patat hebben gevonden. Informatie, advies aan de klant, kennis over smaak, bereidingswijzen en herkomst maken hierbij nog eens extra verschil.
Tekst en foto’s Paul Blonk
Uitgebreid artikel over de mogelijkheden van aardappelen is te lezen in CHAIN Magazine van juli. Wordt lid om niets te missen.