Wanneer je binnen de AGF sector opereert en dag en nacht bezig bent dan hoor je veel over nieuwe ontwikkelingen en innovaties. Gezondheid gekoppeld aan groenten, nieuwe groenten en mogelijke nieuwe toepassingen van bestaande groenten. Initiatieven die allemaal de dynamiek van de AGF keten laten zien. Maar afgelopen weekend, tijdens de wekelijkse boodschappen, werd ik weer eens met de neus op de feiten gedrukt: het gaat allereerst om kennis!
De groente worden bij deze supermarkt bij de kassa afgewogen. Natuurlijk moet je dan als caissière wel weten over wat voor groente het gaat. Verschillende rassen appels is lastig maar nu vroeg de caissière; “Zijn dit appels of pruimen?” Het waren nectarines.
Met deze ervaring ga je toch weer anders kijken naar vernieuwingen in de sector. Ik besef ineens dat marketingtheorie over voorlopers, volgers en late intreders niet voor niks is bedacht. Inderdaad worden nieuwe producten slechts door een heel klein deel van de consumenten gekocht. Pas als deze voorlopers het nieuwe product hebben geaccepteerd zullen de volgers overgaan tot aankoop. Voor de producent betekent dit een lange adem die nodig is om de volledige markt te kunnen bedienen.
De juffrouw aan de kassa was wat betreft introductie van nectarines niet bepaald een voorloper, maar blijkbaar zijn er nog steeds consumenten in de markt die nectarines niet kennen en dan blijkbaar niet gekocht hebben.
Als marketingorganisatie van de producenten moet je dus niet alleen richten op innovaties maar zeker ook op de achterlopers die meer moeten eten van de bestaande producten.
Vanuit de ingewijden, die we als onderdeel van de AGF sector zijn, is dit nog lastiger te snappen. Hoe is het mogelijk dat er mensen zijn die geen broccoli kennen als je er iedere dag mee te maken hebt.
Verbazing is op zijn plaats, maar ontkenning niet. Besef dat iedere doelgroep in de markt met zijn eigen boodschap benaderd moet worden. Naast voorlopers zijn de groepen volgers en late intreders in volume veel groter en noodzakelijk om het bulk van de groenten af te kunnen zetten. Gericht onder de aandacht brengen van groenten gekoppeld aan doelgroepen is daarom noodzakelijk. Overbrengen van kennis blijkt een basis marketing opdracht.