Volume en omzetgroei

Door Ulko Stoll / 6 november 2018

De zomer van 2018 zal voor vele consumenten in geheugen blijven van de zomer met mooi weer die maar nooit stopte. De meest consument waren natuurlijk erg blij met dit weer. Veel droog weer, lekker elke dag buiten eten.
 
AGF groei
De AGF categorie is ook dit jaar weer verdere gestegen qua omzet binnen supermarkt. Het is nu al jaren achtereen dat deze categorie de sterkste stijger is. Omzet van de AGF categorie nu 4,7 miljard groot in NL. De groei is nu 4,2% en is lager om dat de aardappelen omzet is gekrompen met 3%. Fruit is wel de sterkste groeier, met een omzet stijging 10 %. De omzet zit nu bijna op 2 miljard per jaar. De groei vanaf gelopen jaren groenten kwam voornamelijk uit de niet gekoeld groenten pakketten en bij Fruit uit het feit dat veel luxere fruit soorten zijn gekocht. Denk bij fruit aan bijvoorbeeld de opkomst van de blauwe bessen. Tot op heden was er alleen goed inzicht in wat de shopper besteedde in de supermarkt. Hierdoor konden de deskundigen alleen vaststellen dat de consument te weinig groenten en fruit aten op basis kwalitatief onderzoek. Maar harde volume cijfers van de verkopen ontbraken.
Eindelijk Inzicht in Volume
Tot voor kort hadden we alleen inzichten in de omzet maar nu heeft Nielsen ook inzichten in de totale volume binnen AGF. En wat blijkt uit de eerste cijfers  dat het volume maar ligt stijgt. Nu deze zomer maar 1%.
Het weer hebben we niet in de hand. En toch is het weer sterk van invloed op de consumptie en de productie. Wel weten we dat prijs en verkoop aan elkaar gerelateerd is. Dus een verder studie met de cijfers is zeker belangrijk. Wilt u meer weten kunt altijd contact met mij opnemen. En wilt u meer cijfers doen binnen GF volg dan de cursus marktanalyse voor de Groenten- en Fruitsector van Groentefruit huis.
 
Edwin Vels